Connect with us

À vos plumes

نوبة بين 1991 و 2019 : عنوان الجمالية الفنية

Oumaima Aouadi

Published

on

[simplicity-save-for-later]

إثر الصدى الكبير الذي لقيه فيلم « دشرة » للمؤلف والمخرج التونسي « عبد الحميد بوشناق »، انطلق هذا الأخير في ثاني تجربة تلفزية له (بعد سلسلة « هاذوكم ») ألا وهي مسلسل « نوبة ». وقد لاقى العمل استحسان العديد من المشاهدين، وذلك لما يحمله من نسمات تسعينية تحيلنا على عرض « النوبة » سنة 1991.

« نوبة » بوشناق هي قصة خيالية، أبطالها من وحي مخيلة المؤلف إلا أنها مستوحاة من الواقع، حيث تروي تفاصيل عالم « المزاودية » في التسعينات بما يسوده من تلاحم بين « أولاد الحومة »، والخلافات بين « الباندية » الناتجة عن الرغبة في السيطرة وفرض النفوذ، إلى جانب أشكال الفساد التي كانت متفشية آنذاك بين تلك الفئة من المجتمع، وأجواء الفن الشعبي ودوره في تكوين الشخصيات.

وقد جمع هذا العمل العديد من الوجوه البارزة في ميدان التمثيل مثل الممثل القدير حسين المحنوش، جميلة الشيحي، الشاذلي العرفاوي، هالة عياد، مروان العريان، الأسعد بن عبد الله، البحري الرحالي، وأيضا الوجوه الشابة المتميزة مثل أميرة الشبلي، عزيز الجبالي، ياسمين الديماسي وبلال بريكي، التي -وإن لم تكن اكتشافا جديدا في « نوبة »- إلا أنها برزت وأثبتت جداراتها من خلال هذا العمل. هذا إلى جانب ضيوف الشرف من الفنانين مثل الهادي حبوبة، لطفي بوشناق وسمير الوصيف. ولا بد لي أن أعرج على أحمد كافون الذي- وإن لم نألف رؤيته في الأعمال المسرحية والمسلسلات- فإنه قد برهن عن قدرة فذة على تجسيد شخصيته بتفان لا يقل عن زملائه في هذا العمل.

أما « نوبة » 1991، فهي عرض فني ضخم للمخرج فاضل الجعايبي والموسيقي سمير العقربي، الذي جمع قامات الأغنية التونسية والفن الشعبي آنذاك مثل الهادي حبوبة، صالح الفرزيط، إسماعيل الحطاب، ليليا الدهماني، لطفي بوشناق، منيرة الضاوي، صلاح مصباح، وفاطمة بوساحة. وكان العمل عبارة عن لوحات فنية متناسقة ومتكاملة ومترابطة بشكل لم يخل من الإبداع والإمتاع، التقت فيها الأصوات الغنائية الشعبية لتقديم روائع من الإنتاج التونسي الأصيل. وقد استثمر كل من الجعايبي في رؤيته الإخراجية والعقربي في معارفه وثقافاته الموسيقية لتكون « النوبة » منتوج مسرحي موسيقي استعراضي.

وتجدر الإشارة إلى أن المسلسل ليس وثائقيا عن عرض النوبة بل هو فقط مستوحى منه، إذ أن الإحالة على العرض لا تتجاوز بضع الدقائق من الحلقة الأخيرة للمسلسل، وقد كان « عبد الحميد بوشناق » واضحا بهذا الخصوص خلال حواراته مع وسائل الإعلام. فضلا عن ذلك، فإن حضور بعض من الفنانين الذين شاركو في العرض سنة 1991 في المسلسل هو بهدف خدمة القصة وإضفاء نكهة خاصة على العمل من جهة، وتحية إجلال لضخامة العرض ولما قدمه هؤلاء للفن الشعبي التونسي من جهة أخرى.

والعمل يجمع بين ذكريات المخرج عن بروفات عرض النوبة التي كان يحضرها رفقة والده « لطفي بوشناق » عندما كان يبلغ من العمر ست سنوات، ورؤيته الفنية في التأليف والإخراج إلى جانب طابعه الإبداعي الخاص فيما يخص الجانب التقني من العمل. لقد أراد المخرج أن يشاركه المشاهد جميع التفاصيل اللتي عاشها في طفولته وما خلفه عالم « النوبة » في نفسه من أحاسيس، وقد نجح في ذلك بدليل انسجام التونسيين مع العمل وتأثرهم به بصفة ملحوظة، مما يحتسب له كمؤلف ومخرج بالأخص.

هذا ويعد الفن الشعبي فنا عريقا برز في مطلع السبعينات، وقد كان وسيلة التونسي « ولد الحومة العربي » للتعبير عن نفسه ونقد أحوال البلاد، فنجد أغان تتحدى النظام السياسي وأخرى تدور حول مصاعب الحياة وغيرها من المواضيع. وقد حال تفاعل التونسيين مع هاته الأغاني و استمرارهم في ترديدها -خاصة أغنية  « الصبابة ولو باندية » وهي من أغاني السجون التونسية أو ما يعرف بـ »الزندالي »- دون اندثاره وسط زخم المنتوجات الموسيقية المعاصرة.

وقد ساهم المسلسل في تقريب عالم الفن الشعبي من المشاهد بجميع خصائصه ومميزاته وتقديمه بحلة قديمة-جديدة، وتتجلى هاته الخصائص والمميزات في عرض صور من الحياة اليومية للفنانين الشعبيين، فيكتشف المشاهد أجواء تمارين الرقص والعزف والغناء وكواليس العروض، إلى جانب المؤامرات التي يحيكها بعضهم لبعض من أجل المجد وفرض وجودهم على الساحة الفنية. كما نجد أيضا السجن كعنصر مساهم في بناء شخصية الفنان الشعبي المناهض للنظام من خلال أغانيه، وليس بمفهومه المتداول الآن كعقاب على الجرائم الأخلاقية، مما يحيلنا على قصة « صالح الفرزيط » مع أغنية « ارضى علينا يا لميمة » التي رأت النور في غياهب السجن سنة 1976.

وتعود قصتها إلى نشوب خلاف بين « صالح الفرزيط » وعون أمن إثر إعتداء هذا الأخير عليه، مما تسبب في سجنه ظلما وجعله يكتب هذه الأغنية. وقد كان مطلع الأغنية « ارضى علينا يا بورقيبة » بدل « ارضى علينا يا لميمة » كنداء استغاثة ومطالبة بإنصافه، وصرخة ألم معبرة عما عايشه في السجن. وقد تبناها السياسيون اليساريون الذين شاركوه « الربطية » آنذاك، مما جعلها تأخذ منحى سياسيا رغما عنه وتتسبب له في العديد من الخلافات مع السلطة، ليضطر في النهاية إلى تغيير كلمات الأغنية.

مما يحتسب أيضا لهذا العمل قدرة طاقم الممثلين على تجسيد الشخصيات وقدرة « عبد الحميد بوشناق » على إخراجها بطريقة متميزة، ذلك أن معظم الشخصيات تعتبر  شخصيات رئيسية وتلعب دور بطولة في سيرورة الأحداث، ولكن كل من جهته وكل من زاويته وفي عالمه الخاص. ومن الملفت للإنتباه أيضا تراوح تركيبة الشخصيات بين البساطة (مثل شخصية حبيبة وفرح) والتعقيد (مثل شخصية ماهر، برنقا ووسيلة) وقدرتها على التعايش فيما بينها رغم التباين الملحوظ في خصائص كل منها.

أما فيما يخص الجدل الذي أثاره تصريح « سمير العقربي » الذي أعرب فيه عن استيائه من العمل باعتباره « سطوا على ملكيته الفنية لعرض النوبة »، فقد قام « عبد الحميد بوشناق » بالرد على هذه الاتهامات، موضحا أنه قام باستشارة المخرج « فاضل الجعايبي » باعتباره صاحب فكرة العرض، والذي بارك هذا العمل وشجعه على المضي فيه قدما. كما أشار إلى أنه تبين أنه لم يكن المقصود بهذه الاتهامات، وذلك إثر لقاء جرى مؤخرا بينه وبين « سمير العقربي » بحضور والده « لطفي بوشناق » على حد قوله.

ختاما، نترككم مع عرض « النوبة » لفاضل الجعايبي و سمير العقربي على ركح مسرح قرطاج سنة 1991.

Share your thoughts

Continue Reading

weekly stories

Chapter 5 : Medea, A fractured halo.

insatpress

Published

on

[simplicity-save-for-later]

By

The heat was unbearable to say the least, a suffocating hand squeezing the very air from my lungs. As if eternal damnation wasn’t torture enough for the inhabitants of this cursed realm.

Tartarus wasn’t for the weak. Or at least, that’s what I gathered from the looks of it. Down here, the whispers of Asphodel and Elysieum were a cruel joke. Every instinct in my body was begging me to turn and flee, until a flicker of movement in the distance snagged my attention, making me halt in my steps. 

Someone was watching me. 

“Mermerus?” a woman’s voice echoed through the abyss, “Mermerus, is that you?”

Words died on my tongue. Though a silver of desperation lingered in her voice, everything about the approaching figure sent chills skittering down my spine. Crimson red robes, the color of spilled blood, clung to her form, a stark contrast to her pale skin. Her untamed black hair almost covered the entirety of her back. Something about her seemed disturbingly primordial. This was no benevolent spirit, no sorrowful soul. This woman was a true creature of darkness, someone who had not simply adapted to Tartarus but seemed to thrive in its haunting embrace.

As she drew closer, I could see the disappointment in her eyes slowly settle in. For I wasn’t Mermerus, nor did I know of this person she despondently wanted me to be.

Mere inches separated us now. She towered over me then reached out her hand to cup my face. Her touch wasn’t one of comfort, but far from it.

“You do look remarkably like him.” She murmured, the softness in her voice a fleeting mirage.

“Who is he?” I managed to let out as she turned around and started to make her way back.

“My child.”

“And where is he now?” I dared to ask.

The sound of her footsteps abruptly stopped. In the deafening silence, she turned, a cruel smile twisting her lips.

“Dead.”  She said, her voice devoid of emotion, “I killed him.”

A minute passed, or maybe an eternity I’m not certain. Those last three words hung in the air between us, words that felt more like a boast than a regretful confession. 

“Oh please, spare me the shock, I’m sick of it, Who are you boy? Did Aphrodite send you to further taunt me? Sending a boy who looks like my dead child is a wicked move I must admit.” 

“No, my lady.“ I gulped, “Forgive me but I don’t even know who you are.”

A notorious laugh escaped her lips. “Gods and their twisted games.“ she spat, a flicker of something akin to boredom flashing in her eyes. “Fine then, I am Medea, Grand-daughter of the sun. Daughter of the sea, Niece to supreme sorceress Circe. Witch.” She took a step closer, forcing me to crane my neck to meet her gaze. “ A mere thread separates the bumbling foolishness of mortals and the cruel whims of the gods » she hissed, the last word dripping with venom. “ And I walk that thread fueled by powers you, child, can faintly comprehend.”

Ignoring the termance in my voice, I managed to ask “How did you end up here then? amidst this…torment?”

“Why don’t I show you?” she whispered, her voice laced with dark amusement.

Before I could protest, she reached out for my hand. She muttered something in a tongue I couldn’t quite decipher, a strange incantation. The world began to wrap and twist, the great sleep, the great forgetting, darkness, then light.

The world solidified again, I was no longer in Tartarus. My body didn’t feel like mine, Stagnant powers lurked within me, Realization dawned on me.

 

I wasn’t looking at Medea anymore, I was Medea.

 

Everything was a blur, experiencing one’s memories through their eyes was nothing short of disorienting. The visions got slightly clearer; A Flash of a golden fleece, the triumphant glint in a pair of unfamiliar eyes. A love so intense it burned. Sacrifices made, yet promises shattered, betrayal, passion morphed into a cage of raging fury, lust for revenge, bloody hands. The smell of death, A chilling satisfaction, A hollow victory, Then back to darkness. 

My eyes fluttered open. I stretched my hands, relieved to feel my own body again.

“How did you do that? Doesn’t being in Tartarus stop you from casting any spells?” I breathe out, still dizzy from the lingering magic.

Medea arched an eyebrow as if I had just asked her the most nonsensical question ever.

“I am a witch, boy. Forever bound to earth. I am tied to the four elements. Tartarus is filled with one of them in all its forms, Fire. My power comes from within. Although this cursed place has tamed it, it could never quench its flames.”

The frustration in her eyes mirrored the confusion churning within me. The visions… hazy fragments that have left me reeling. “I felt them…” I stammered, meeting her gaze, “Your emotions, your rage, as if they were mine.” The weight of a story demanding to be told hung in the air. “Tell me Lady Medea, what has happened to you?”

 

A sigh followed by, then she began to unravel her past before me.

 

“Colchis was my home. Magic flowed through my veins, a birthright passed down from my ancestors. Then came Jason, a Greek hero with eyes that shimmered like the Aegean sea and a smile that promised forever. How foolish I was. For him, I defied my own blood. I won him the golden fleece, a prize named by his uncle in order to reclaim his throne. Looking back now, I realize what a waist of muscles Jason was. Without my magic and my wits, he could’ve never returned to his lands victorious AND unharmed. I vowed to protect him. I fled my home to be by his side. Bloody sacrifices on the altar of his empty ambitions. I was promised by Aphrodite an everlasting love as beautiful as dawn breaking over mount olympus if I aid him in his ‘heroic’ quest. I forgot however that while Jason was the goddess’s chosen, I was nothing but her pawn. A mere puppet that will grant her ephemeral glory once hit by Cupid’s bows. But promises made by the gods are fickle. A lesson I had yet to learn at that age.” 

Medea’s fists clenched, turning her knuckles white. She glared into the distance, as if she was reliving the past.

 

“Another woman caught Jason’s eye upon our arrival to Greece. A princess named Glauce with royal blood and a kingdom to rule over. He cast me aside, leaving me and our children within a blink of an eye . Foolish, foolish man. He had underestimated me, like the rest of them. My grief turned into rage. Revenge became the ultimate goal, a burning ember demanding to burn all it touched. Killing him was never an option. I needed him to feel an ounce of the agony I have felt while breathing still. So I did what had to be done. I took from him what he grew to value most, his new fiancé, her father’s money, and our own offspring. And if I had to, I would do it all over again.”

 

A look of serenity washed over Medea’s eyes. She unclenched her fists, her shoulders relaxed. I waited in silence for her to finish her story.

 

“Heaven and Hell became mere words to me. I fled Corinth, cloaked in the golden chariot my grand-father Helios sent me, leaving Jason a broken shell of the man I once loved. People may call me a villain, a mad woman, the devil incarnate for some, but I call myself a hero. I was the one who won the golden fleece. I have defied dragons and armies, navigated foreign waters alongside Jason’s crew and secured his throne all by myself. I deserved the recognition. I have spent my whole life diluting myself to make it easier to be loved. I have dimmed my magic, a witch masquerading as a human for an oath of eternal happiness. I was more than content with working in the shadows and letting Jason take credit for my mastery if only it meant he would be with me. And what do I get in return? Betrayal. Tragedy is a condition to existence, and I have chosen madness as my defense against it. For the dog that weeps after it kills is no better than the dog that doesn’t. My guilt will not purify me. And I accepted that long ago. Let them fear my wrath, let them whisper of my madness. Let them blindly pretend that all of their favorite heroes haven’t bathed their hands in blood too. But of course, blood doesn’t taint a man’s heroism. When a man seeks vengeance, it’s a mark of strength. When a woman does the same, she’s branded a monster.”

 

She tipped her chin upward, as if addressing the very gods who have betrayed her.

 

“I am no longer a pawn of fates. I am Medea, I am my own person and I shall spend my remaining days here in Tartarus, my new found home, where I truly belong.”

 

I stood there, transfixed. Words failed to decipher what I felt at that moment. Medea eyed me up and down one last time. 

“It’s truly incredible how much you look like Mermerus.” she softly whispered,  “Be careful boy. Don’t trust anyone but yourself down here.”

 

My mind grew heavy with questions left unanswered. I watched as Medea disappeared in the swirling sulfurous mist just as she had emerged from it moments prior.  As I started to make my way back towards the gates, I realized that by simply accepting her fate, this scorned woman has already defied the gods. I may not call her a hero, as she demanded to be called, but she definitely wasn’t a villain either. The very line between good and evil blurred before me. I left Tartarus with a heavy heart and a newfound perspective.

 

 

Written by : Fatma Ben Romdhane.

Share your thoughts

Continue Reading

Made with ❤ at INSAT - Copyrights © 2019, Insat Press